Sinds ongeveer een jaar zijn medestudent Mirre van der Vegte en ik opzoek naar plekje voor onze podcast, Koude Zaken. Een lastig karwei en gaandeweg begonnen we meer en meer te fantaseren over een eigen plek. Een oud pand in Utrecht huren, daar een ruime opnamestudio bouwen en vanuit daar werken, maken en opnemen. Daarnaast een eigen naam, zelf onze podcast publiceren en in de markt zetten en zien hoe het loopt. Maar zoals de tweede zin al beschreef: het was fantaseren. Niet echt plausibel en haalbaar.

In februari van dit jaar begon bij mij een idee te groeien. Waarom gaan we dit niet daadwerkelijk doen, samen met nog een extra persoon, met hulp van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek? Onze eigen podcast in de markt zetten, en tegelijkertijd zo werken dat we andere jonge makers (van de toekomst) ook kansen kunnen bieden. Dat idee deelde ik met Mirre en ik stelde gelijk een extra persoon voor om het project mee aan te gaan: medestudent Femke Veltenaar. Laatstgenoemde is enorm veel bezig met alles rondom podcasting, heeft veel contact door haar podcast met het werkveld en heeft dus een andere, frisse blik die ons goed aanvult. Nog diezelfde dag hebben we Femke bij het idee betrokken. En na ongeveer 1,5 brainstormen stond er dan ook een naam: Ruisloos.

Sindsdien zijn we bezig geweest het idee verder uit te werken. Zo spraken we met docent Devid Ilievski, die ook bij een commissie zit van het Stimuleringsfond voor de Journalistiek. Hij gaf aan dat ons doel kan liggen bij het ‘accelerator light’-programma. Een programma waarbij jonge journalisten begeleiding krijgen bij hun idee, en daar uiteindelijk geld voor kunnen krijgen om te investeren in het bedrijf/product. Niet veel later spraken we met Condor-begeleider Roy Mevissen. Deze gaf de haken en ogen aan die aan deze subsidies kleven, zoals bijvoorbeeld het constant afleggen van verantwoording en het uiteindelijk stoppen van deze ‘fundering’ waardoor je uiteindelijk moet zorgen dat je op eigen benen staat. Lukt dat niet? Dan ben je redelijk ver van huis. Een ander idee had hij wel.

Het idee dat Roy ons gaf was het volgende: begin met Ruisloos op te bouwen via een homepage die nog onder constructie is. Mensen kunnen zich aanmelden voor updates en op die manier kunnen wij al gaan meten of er animo is. Om Ruisloos dan op te gaan bouwen is er een optie die volgens hem redelijk voor het oprapen ligt, namelijk het benaderen van bedrijven om voor hun een podcast te maken. Denk aan verzekeringsmaatschappijen, maar ook aan supermarkten*. Het geld dat je met deze podcasts verdient investeren we dan in Ruisloos. Vervolgens kunnen we dan werken richting ons absolute doel.

*zo heb ik al langer het idee om Albert Heijn te benaderen. Iedereen kent de kaartjes die bij deze supermarkt op het prikbord hangen. Mensen die iets verkopen of zoeken en daar hun gegevens bij achterlaten. Daar kunnen fantastische verhalen achter zitten die in de vorm van een podcast heel goed tot hun recht komen naar mijn mening.

Ons absolute doel is namelijk dat we de journalistiek in podcasts willen blijven waarborgen. Tegelijkertijd willen we jonge makers een kans geven om zich of met een podcast-idee bij ons te melden, of met een korter verhaal dat we dan publiceren als radiodocumentaire. De website (die inmiddels al vastligt als ruisloosmedia.nl) moet het verlengstuk van deze verhalen worden. Een interactieve website waarop elke podcast apart een eigen pagina heeft met daarop extra informatie, achtergrondverhalen en foto’s. Denk bij Koude Zaken aan een archiefmap zoals we die kennen van de politie, daarachter paspoortjes met alle betrokkenen en achter deze paspoortjes weer foto’s (zie hieronder een voorbeeld, getekend door Mirre). Een verlengstuk van de podcast die we omschrijven zoals een frietkraam naast de achtbaan: een lekkere toevoeging achteraf, maar het maakt de beleving van de achtbaan niet minder als je het links laat liggen.

Het idee dat via Roy bij ons kwam gaat nu een verdere uitwerking krijgen. Mirre, Femke en ik hebben elk een eigen mailadres met @ruisloosmedia.nl, kunnen op die manier al gaan benaderen en grote stappen gaan zetten en na gaan denken over precieze invullingen.