Een volle Kuip met een, zo lijkt het – nog voller uitvak. Het uitvak kleurt zondag 16 december geel-groen en uit volle borst wordt ‘Noa veure Fortuna’ gezongen. Die aanmoediging blijkt te helpen en Fortuna verslaat Feyenoord volledig verrassend met 0-2.

Maar waar het uitvak zo vol zit, zo leeg lijkt het stadion bij thuisduels van Fortuna te zijn. Natuurlijk proeft de kijker de Sittardse sfeer, mede door de Fernando Ricksen side, maar de tribune waar de televisiekijker het merendeel van de wedstrijd tegenaan kijkt, bevat veel lege stoeltjes.

Transfermarkt.nl zet al jarenlang bezoekersaantallen van zowel de Keuken Kampioen Divisie (voorheen de Jupiler League) als de Eredivisie online. Capaciteit van het stadion, totaal aantal toeschouwers in totaal, gemiddelde van huidig seizoen, aantal uitverkochte wedstrijden en volle capaciteit in procenten zijn allemaal in een oogwenk te zien. Dat de Jupiler League niet de populairste is weet iedereen en de cijfers maken dat over vorig seizoen pijnlijk duidelijk. Gemiddeld zat over het gehele seizoen maar 48,3% van de tribunes vol en werd er maar één wedstrijd uitverkocht: de wedstrijd om promotie van Fortuna tegen Jong PSV, terwijl over het gehele seizoen het Fortuna Sittard Stadion voor maar 38,8% gevuld was. Dat zijn gemiddeld 4.848 bezoekers per wedstrijd op een capaciteit van 12.500.

Promotie naar de Eredivisie betekent voor elke club een toename in bezoekersaantallen, zo ook voor Fortuna. Gemiddeld steeg het bezoekersaantal naar 8.857, wat haast een verdubbeling betekent. Toch is Fortuna met een volle capaciteit van 70,9% de op een na slechtste club van de Eredivisie; alleen sc Heerenveen doet het ‘slechter’ met precies 70%. Clubs met een zelfde capaciteit als Fortuna zijn Heracles Almelo (Polman Stadion, 12.400) en De Graafschap (De Vijverberg, 12.600). Wat opvalt is dat die clubs wat betreft percentage veel hoger zitten: Heracles 87,9% (gemiddeld 10.903) en De Graafschap 96,2% (gemiddeld 12.123).

De Graafschap promoveerde vorig seizoen, in tegenstelling tot Fortuna – niet direct en moest dat doen via de play-offs. Na drie wedstrijden in die play-offs promoveerden ook de ‘superboeren’. De Graafschap is altijd een grotere club geweest wat betreft toeschouwers dan Fortuna, maar ook daar bleef het stadion vorig seizoen soms erg leeg. Maar de Eredivisie doet iets met de Doetinchemmers wat dit seizoen al resulteerde in drie uitverkochte thuiswedstrijden, het meeste na NAC Breda (zeven uitverkochte thuiswedstrijden). Mede door de in maart 2018 geopende nieuw supportershome voelen de supporters zich des te meer thuis op De Vijverberg.

Dat laatste is ook waar het in Sittard aan ontbreekt volgens het Fortuna Supporters Collectief. Een collectief dat bestaat uit jong en oud en geen wedstrijd overslaat, maar helaas nog niet groot genoeg is om een heel stadion te vullen. Zelf hopen ze het vertrouwen van meer, nieuwe en grotere groepen toeschouwers te winnen. Dat moet gebeuren met onder meer sportief succes. Een tiende plek nu is mooi, maar nog niet voldoende. Handhaving zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat men volgend seizoen wel besluit naar het stadion te komen. Tevens zijn de sociale elementen bij Fortuna bij lange na niet naar wens van de supporters. Wachttijden zijn nog te lang en belangrijker: het ontbreekt aan een supportershome waar groepen toeschouwers zowel voor- als achteraf kunnen genieten van een warme, gemoedelijke en luxe sfeer.

Met esports (electronic sports) is er een nieuwe deur voor Fortuna open gegaan om zich met jonge fans te binden. Met hun eigen e-sporter spelen ze mee in de landelijke eDivisie waarin e-sporters van elke club met FIFA, het welbekende voetbalspel, tegen elkaar strijden. Het is een fenomeen dat nog steeds aan populariteit wint, mede door YouTube en Twitch (een platform waarop gamers hun speelsessies live kunnen streamen). Een goede e-sporter kan naast het competitieve in de sport, ook op sociaal vlak veel voor een club betekenen en zo ook bij Fortuna.

Dat Fortuna tijd nodig heeft om het stadion voller te krijgen is duidelijk. Bij handhaving zal het stadion automatisch voller worden en ook de ideeën van het Fortuna Supporters Collectief zullen de directie niet ontgaan zijn. Maar tijd is geld, want hoe meer toeschouwers hoe meer er wordt omgezet doormiddel van kaartjes, merchandise (shirtjes, sjaaltjes) en consumpties.


Reflecteren volgens de STARR-methode

SituatieIk kreeg het idee voor deze productie na het zien van Feyenoord - Fortuna Sittard op 16 december 2018. Het uitvak zit vol en de supporters moedigen een winnend Fortuna met alle energie aan. En dat terwijl ik eerder las over het 'lege' stadion tijdens de thuiswedstrijden. Aanleiding om dus eens in de cijfers en de mogelijke problemen te duiken.
TaakOm een goed beeld te schetsen is het de taak om het van verschillende kanten te belichten: de daadwerkelijke cijfers en het gevoel van de supporters. Die twee dingen ben ik dus op gaan zoeken.
ActieIk nam ik contact op met Fortuna Supporters Collectief, een groep trouwe supporters die de club zowel thuis als uit toejuichen. Zij gaven gedetailleerd antwoord wat er volgens hun mis is en veranderd moet worden.

Naast contacten waren cijfers het belangrijkst - die liegen immers niet. Ik zocht via het Duitse Transfermarkt.nl naar cijfers van afgelopen en huidig seizoen, om daar vervolgens conclusies uit te trekken. Dit leverde ontzettend veel bruikbare informatie op waar het merendeel van mijn stuk uiteindelijk op gebaseerd is.
ResultaatEen naar mijn mening inhoudelijk sterk stuk. Ik haal het vorige seizoen aan en vergelijk dat met het huidige. De ideeën van de supporters komen aan bod en ik behandel nog het modernste aan de huidige Nederlandse clubs: electronic sports.
ReflectieMet dit stuk ben ik erg tevreden, al mis ik achteraf één ding: de reactie van de club zelf. Ik had ze zowel van te voren als na het stuk kunnen benaderen voor een reactie. Dat maakt het stuk inhoudelijk misschien niet veel sterker (de club zal immers dingen toegeven, maar niets toezeggen), maar wel een stuk aantrekkelijker. Een quote was bijvoorbeeld al mooi geweest.