Week 13
26 tot 30 november
Maandag ben ik begonnen met het opzetten van een methode om kranten en tijdschriften in Nederland te vergelijken. In die methode wordt direct duidelijk of een krant of tijdschrift een paywall heeft, gratis artikelen aanbiedt en wat de kosten van een (digitaal) abonnement zijn. Al snel had ik door hoe vooral kranten hun abonnementen promoten: digitaal wordt vaak wat specifieker uitgelicht dan de andere abonnementen met bijvoorbeeld opvallende kleuren of dikgedrukte teksten. Het toont aan dat de uitgevers meer en meer digitaal willen uitbrengen en dat waarschijnlijk over een jaar of tien de papieren krant verleden tijd is.
Verder valt het op dat tegenwoordig erg veel kranten en tijdschriften een paywall hebben. Een positieve ontwikkeling naar mijn mening – al loopt de prijs van zo’n paywall-abonnement soms hoog op. Voor de Volkskrant betaal je bijvoorbeeld €2,50 per week (€10,- per maand) waarbij je toegang krijgt tot alle online artikelen. Voor datzelfde bedrag heb je ook Blendle Premium, waarbij je dagelijks tussen de 20 en 25 artikelen van enorm veel kranten en tijdschriften kunt lezen.
Dinsdag ben ik verder gegaan met het onderzoek en heb ik ook uitgebreid gesproken met de nieuwe stagiaire Sam Peeters, ook student op de FHJ. Hij is ook enthousiast over het project en er door Raoul en mij bij betrokken. We werken samen via Trello en ik merk dat dat ontzettend goed werkt. Ieders taak is duidelijk en we kunnen bestanden en linkjes gemakkelijk met elkaar delen. Aankomende maandag hoop ik samen met Sam de vergelijkingen af te hebben.
Woensdag was de terugkomdag. Heel erg leerzaam en tevens ook leuk om te horen wat iedereen aan het onderzoeken is. Veel van ons zijn er bezig om de jongere doelgroep meer bij hun bedrijf te betrekken, dus valt er veel van elkaar te leren. Zo valt vaak het woord Instagram (nieuws verspreiden via onder meer de stories van Instagram, iets wat vaak nog te weinig of slecht gebeurt) maar ook een opvallende: WhatsApp. Een medium waar ik nog nooit over heb nagedacht wat betreft nieuwsverspreiding. Via WhatsApp kom je in direct contact met je doelgroep zonder allerlei tussenwegen. Zeker iets waar ik over na ga denken met betrekking tot de Limburger.
Iedereen gaf dus aan waar hij of zij mee bezig was en dus ook Jesse. Zijn specifieke hoofdvraag kan ik mij niet herinneren, maar de woorden ‘storytelling’, ‘kinderen’ en ‘virtual reality’ zaten er in elk geval in. Al snel werd duidelijk hoe groot (en misschien ook wel erg onduidelijk) deze onderzoeksvraag is. Door de grootte van de groep afgelopen woensdag (7 studenten), was het ontzettend goed en prettig om Jesse daarin te ondersteunen. Ik denk ook dat daarom Condor zo sterk is: iemand loopt ergens tegenaan en kan dat gemakkelijk in de groep gooien. De groep reageert daar vervolgens medelevend maar ook met kritiek op. Dat laatste mist vaak bij de klassieke leerweg, terwijl je op die manier ontzettend veel van elkaar leert en elkaar goed kunt helpen.
Donderdag ben ik wat ideeën gaan schetsen die voortkwamen uit de terugkomdag. Zo spookte WhatsApp nog constant door mijn hoofd en wil ik dat ook voor gaan leggen aan Roy op het Veld, hoofdredacteur van de Limburger. Hoe ik dat voor ga leggen moet ik nog uitwerken, want er moet immers wel een goed idee achter zitten. Zelf denk ik aan spraakmemo’s, korte nieuwsbrieven en alerts.
Verder ben ik die dag en vrijdag verder gegaan met de vergelijkingen. Samen met Sam merk ik dat er vordering in het project zit en kijk ik oprecht uit om de aankomende weken me hier vol voor in te zetten.
Rond bisdom Roermond zijn er nog geen vorderingen. Voor mij blijft dat vooral even afwachten.