Week 12
19 tot 23 november

Maandag heb ik voornamelijk media als Trouw, Het Parool, de Volkskrant, VICE en NOSop3 doorgenomen. Zij brengen nieuws onder een jongere doelgroep op nieuwe manieren. Denk bijvoorbeeld aan interactieve verhalen (voorbeeld van NOS), die op deze manier jongeren betrekt bij verhalen die ze normaal links zouden laten liggen. Een nieuwe vorm van verhalen vertellen in de journalistiek, die zich steeds verder aan het ontwikkelen is. De Nederlandse site Scrollytelling was een van de eerste die begon met het maken van zulke interactieve verhalen voor andere bedrijven. Zij stoppen nu om onbekende redenen (ik heb hier via mail navraag naar gedaan en wacht nog op een antwoord), maar het laat zien hoe groot het vertellen van interactieve verhalen aan het worden is.

Dinsdag heb ik me gefocust op de Limburger. Wat doen zij wat betreft ontwikkeling op digitaal gebied? Zij bieden hun abonnees DL+ (De Limburger +). Dit zijn artikelen die iedereen kan zien op de website en applicatie, maar alleen gelezen kunnen worden door abonnees. Wil je deze artikelen lezen als niet-abonnee? Dan kun je 14 dagen DL+ op proef nemen. Daarna moet je een abonnement afsluiten bij De Limburger – digitaal of op papier.

Persoonlijk denk ik dat het een gemiste kans is om klanten geen los abonnement aan te bieden op DL+. Hierbij kijk ik voornamelijk naar Voetbal International. Zij bieden sinds iets meer dan twee jaar VI Pro aan. Pro is gratis voor abonnees van het weekblad en bevat online dagelijks analyses, uitgebreide interviews en zelfs filmpjes. Maar als je als liefhebber geen interesse hebt in het weekblad maar wel in VI Pro, dan sluit je voor 5 euro per maand gemakkelijk een abonnement voor Pro af. Zelf doe ik dat nu enkele maanden en het heeft me zelfs overgehaald om een abonnement op het weekblad te nemen. Puur en alleen door de kwaliteit die VI Pro biedt.

Ik geloof heilig dat De Limburger dat ook kan bereiken onder jongeren. Maar dat is voor later in mijn onderzoek.

Woensdag sprak ik uitgebreid met Erik Essing, sinds kort directeur lezersmarkt. Hij houdt zich voornamelijk bezig met het commerciële rondom De Limburger en gaf mij onder meer inzage in een uitgebreid onderzoek dat zij kortgeleden onder abonnees en niet-abonnees hebben gedaan. Ik mag hier niets over zeggen omdat het vertrouwelijke informatie is (look at me, ik bezit voor het eerst in mijn leven over vertrouwelijke informatie van een groot bedrijf). Hij gaf aan dat ze mijn hulp, mede door de enorme drukte, goed kunnen gebruiken. Tevens gaf hij mij aan om met Roy op het Veld te gaan praten, hoofdredacteur van De Limburger. Roy kan mij meer inhoudelijkere dingen vertellen over verhaalvormen en dergelijken.

Omdat Roy een enorm drukke agenda heeft plannen we dat gesprek nog. Erik gaf al aan dat zo’n gesprek zo snel mogelijk moet komen, dus ik vertrouw er op volgende week met Roy om tafel te kunnen.

Donderdag en vrijdag ben ik even los gaan werken van het onderzoek. Bisdom Roermond is ook even afwachten omdat daar extra hulp voor wordt gezocht. Ik heb onder meer wat plannen voor het aankomend halfjaar gemaakt die ik wil uit gaan voeren tijdens Condor. Tevens sprak ik met enkele studenten die deze week bij Media Valley begonnen met hun minor Global Journalism. Een van hen sprak ik al eerder, omdat hij al bezig is met een project waarbij hij zowel het design als de tekst doet. Ik heb hem mijn contactgegevens gegeven om hem te kunnen helpen met teksten waar nodig. Dat staat volledig los van mijn stage, maar kan natuurlijk wel ontwikkeling bieden. Lijntjes uitgooien via Media Valley dus!