Week 11
12 tot 16 november

Maandag heb ik Raoul voorgelegd welke ideeën ik had omtrent het aankomende onderzoek. De rode draad is voor het grootste deel hoe Media Valley en de Limburger nog nauwer kunnen samenwerken. Raoul kwam toen met het nieuws dat de Limburger bezig is met een goedkopere digitale abonnementsvorm voor jongeren (denk aan de leeftijd 18-25 jaar). Die plannen zijn er dus, maar het is belangrijk voor hen om te kijken of jongeren er daadwerkelijk voor openstaan en hoe ze enthousiast gemaakt kunnen worden. Moet het puur de digitale krant blijven, of moeten er bijvoorbeeld ook filmpjes of interactieve verhalen komen? Deze twee zijn nog maar simpele voorbeelden, aangezien er natuurlijk ontzettend veel mogelijk is.

Het voorlopige idee is dus dat ik onder jongeren ga onderzoeken wat zij verwachten bij een digitaal abonnement. Veel extra’s (denk aan een gecombineerd abonnement met bijvoorbeeld Netflix of YouTube Premium)? Kortingen? Voorstellingen? Je kunt het zo gek niet bedenken of jongeren kunnen er door overtuigd raken. Maar het belangrijkste is: jongeren moeten overtuigd raken om weer te gaan betalen voor nieuws.

Dinsdag ben ik direct andere media gaan bestuderen. Hoe doen kranten als bijvoorbeeld Het Parool en Trouw dat? Twee kranten die zich de afgelopen jaren enorm ontwikkeld hebben en met bijlagen de aandacht van veel jongeren lijken te trekken. Door daar goed naar te kijken geloof ik te kunnen leren wat men verwacht – en zo beter het onderzoek te kunnen starten.

Tevens nam ik contact op met Erik Essing. Hij is directeur van de lezersmarkt bij de Limburger en heeft dus de touwtjes in handen wat betreft een nieuwe abonnementsvorm voor jongeren. Van hem hoop ik meer te leren wat zij willen en hopen te bereiken met die jongeren. Gaat het dan puur om het geld of ook daadwerkelijk jongeren iets extra’s leren? Daarnaast is het natuurlijk niet onbelangrijk om zijn missie en visie te horen, waardoor ik het balletje bij mijn onderzoek sneller aan het rollen kan krijgen. Die afspraak staat gepland op volgende week woensdag.

Woensdag stond de presentatie bij bisdom Roermond op het programma. Raoul en ik hebben beiden de voorkeur een presentatie kort van te voren samen te stellen, wat we dinsdag dus deden. Zo zit de presentatie frisser in mijn geheugen en hoef ik de presentatie niet te oefenen. Voor mijn gevoel komt het dan veel natuurlijker over, al zal ieder daar zijn of haar mening wel over hebben.

Waar ik verwacht had dat de presentatie voor Matheu (projectleider bisdom Roermond) en de twee kunsthistorici Lennart en Sander zou zijn, bleek het om een veel grotere groep te gaan. In die groep van ongeveer 25 man zaten onder meer de econoom van bisdom Roermond en de directeur van het Limburgs Museum. Des te interessanter om mijn visie omtrent de vertelvorm te delen en kijken wat de reacties zouden zijn.

Na een introductie door Raoul van hoe wij de verhalen willen verzamelen, kreeg ik de taak om te vertellen hoe de verhalen wat betreft doelgroep en tone of voice een duidelijkere richting moesten krijgen. Waar een deel het met me eens was, was een deel dat ook niet. Zij gaven aan de doelgroep als een breed perspectief te zien en de tekst dus toegankelijk moet zijn voor alles en iedereen. Daar zal de komende tijd nog veel over gediscussieerd worden, maar naar mijn mening maakt het de uiteindelijke vorm alleen maar sterker.

Al met al was de gehele groep blij verrast en hadden zij de insteek die Media Valley wil hanteren niet verwacht. De komende tijd kunnen we dus vol aan het werk met dit project.

Donderdag ben ik verder gegaan met een onderzoek naar andere media. Volgende week wil ik hier een voorlopig verslag van uitbrengen om zo een pad te gaan kiezen dat we met Media Valley en de Limburger kunnen gaan bewandelen in de komende zes weken tijdens mijn onderzoek. Ik leer daarbij dat ik al veel ideeën heb hoe jongeren overtuigd en enthousiast kunnen worden. Maar het blijft nog een hele onderneming om te daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.

Deze vrijdag doe ik niets met Media Valley, vandaar dat ik op donderdag al dit weekverslag stuur.