Het is 2018 en dus tijd voor lijstjes over het afgelopen jaar. Hier een – naar mijn mening – top 5 van de beste films uit 2017 (Nederlandse release).

1. Get Out

We leven in een tijd waarin racisme elke week een terugkerend familiegesprek, nieuwspunt of discussiepunt oplevert. De maatschappij veroordeelt het met de dag meer, en dat is in de filmindustrie terug te zien. Met onder meer Moonlight in 2016 en dit jaar Get Out, laat de filmindustrie zien wat voor invloed het kan hebben op de gedachtegang van de maatschappij.

Get Out volgt het koppel Chris en Rose, die het punt hebben bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Chris en Rose besluiten een weekend bij de ouders van Rose te verblijven. Wat in eerste instantie een doodnormale familie lijkt, blijkt na enkele verontrustende ontdekkingen van Chris een andere waarheid te hebben. Eentje die grote gevolgen heeft..

De film is een wereldwijde kaskraker. Met maar een budget van ∼ $5 miljoen wist de film wereldwijd meer dan $175 miljoen op te halen – een ongekend verschil. En dat terwijl het het horror-etiket draagt, al zou dat bij deze film absoluut niemand moeten afschrikken.

2. Blade Runner 2049

In 1982 zette Ridley Scott de science-fiction standaard met Blade Runner. In 2017 slaagt regisseur Denis Villeneuve erin om het niveau opnieuw te halen, en misschien zelfs te ontstijgen. Blade Runner 2049 gaat over LAPD agent K, een Blade Runner. Hij is, na het ontdekken van een geheim dat de overgebleven maatschappij in chaos kan brengen, opzoek naar voormalig Blade Runner Rick Deckard. Blade Runners hebben de opdracht om replicants te vermoorden.

Deel één met in de hoofdrol Harrison Ford, beter bekend als Han Solo uit de Star Wars-trilogie, wist ondanks het niveau geen kaskraker te worden. Blade Runner 2049 volgde dit jaar dezelfde weg: qua recensies een succes – zelfs beter dan deel één – maar geen enorme geldpot. Desondanks is het toch een van de beste films uit een toch al succesvol 2017.

3. Baby Driver

Een typische film om je weekend op zondagavond mee af te sluiten: lekkere muziek, een vlotte verhaallijn en enkele fijne shots. Dat is Baby Driver in een notendop. Ondanks dat Kevin Spacey afgelopen oktober beschuldigd werd van seksueel misbruik van een minderjarige, kan deze film niet ontbreken in deze top tien. Kunst van een ander mag en kan niet verziekt worden door een ‘deelnemer’ aan het kunstwerk, in dit geval dus een acteur.

Baby Driver volgt het verhaal van Baby, een jongen die lijdt aan tinnitus maar ondanks dat een getalenteerde chauffeur van vluchtauto’s is. Een mislukte overval zorgt ervoor dat Baby en zijn mede-vluchters op de hielen worden gezeten. Geen overdreven actiefilm waar de ene na de andere ontsnapping lukt, maar een film die de actie wat lijkt af te hebben gekeken van Reservoir Dogs.

4. Dunkirk

Een film van Christopher Nolan heeft nog nooit weten te teleurstellen. Ook met Dunkirk, Nolan’s eerste oorlogsfilm, weet hij de tragiek van de Tweede Wereldoorlog tot in perfectie naar het beeld te brengen. Dankzij de drie aparte verhaallijnen doet de film enkele wenkbrauwen fronsen, maar uiteindelijk zorgt juist dat ervoor dat de film zich onderscheidt van alle andere oorlogsdrama’s.

Dunkirk vertelt het fascinerende verhaal van 400 duizend Belgen, Fransen en Engelsen die vastzitten op Duinkerke. Geheel omsingeld door het dubbele aantal Duitsers proberen Engelse boten hun geallieerde troepen te evacueren. In de film volgt de kijker drie verhaallijnen: die van getraumatiseerde Engelse jongens op het vasteland van Duinkerke, de oversteek van Engeland naar Duinkerke met plezierjachten om zoveel mogelijk jongens terug naar huis te brengen, en de gevechten in de lucht met RAF Spitfires. Om nog even door te gaan op die Spitfires: de vliegtuigen zijn geen CGI (Computer-Generated Imagery), maar replica’s die daadwerkelijk met IMAX camera’s de lucht in zijn gestuurd door Nolan himself.

Als kijker voel je het constante gevoel van angst, spanning en verlangen naar huis. Geen romantische dialogen, maar gewoon de bikkelharde waarheid over jonge jongens – omsingeld door de Duitsers – die met toegeknepen ogen ‘thuis’ nog net kunnen zien.

5. Star Wars: The Last Jedi

De meest succesvolle franchise ooit: Star Wars. Films, boeken, games en speelgoed; Star Wars is overal populair in. In 2012 kocht Disney Lucasfilm van George Lucas, bedenker van Star Wars. Hiermee kreeg het ook direct de rechten voor Star Wars in handen, wat direct betekende dat de fans nieuwe delen konden verwachten. Drie jaar later in 2015 verscheen The Force Awakens in de bioscoop, de eerste van een nieuwe trilogie.

Twee jaar later zitten  de grootste Star Wars-fans weer vol verwachting in de bioscoop. Het tweede deel in de trilogie, The Last Jedi, betekent de terugkeer van Luke Skywalker. Hij moet Rey trainen tot een Jedi die de strijd aangaat met de First Order, een nieuw soort Empire onder het regime van Snoke en zijn leerling Kylo Ren.

Zowel visueel als verhaaltechnisch is het weer een pareltje, al zijn er aan sommige acteerprestaties wat twijfels te hangen.


Bron opbrengsten: http://www.boxofficemojo.com/yearly/chart/?yr=2017


Reflecteren volgens de STARR-methode

SituatieIk hou ontzettend van films en series. Tevens hou ik ervan om mensen op de hoogte te brengen van wat ik nou echt goed vond. Denk maar eens aan een bioscoopbezoek: je komt thuis, bent razend enthousiast en probeert iemand over te halen om de film ook te gaan zien. Precies wat ik in gedachte had met dit jaarlijstje.
TaakMijn taak was om mensen informatie te geven over de naar mijn mening vijf beste films van het afgelopen jaar. Dit moest in niet een al te grote tekst gebeuren, maar toch met voldoende informatie om mensen eventueel over te halen de film te bekijken. Mits ze deze natuurlijk nog niet gezien hebben.

Tevens moest elke tekst vrij zijn van spoilers. Oftewel: kort ingaan over waar de film over gaat, wat informatie geven over bijvoorbeeld de inkomsten en het daar dan ook bij laten. Mijn enthousiasme mocht van mijzelf daarbij soms doorsijpelen, maar zo gering mogelijk.
ActieIk ben begonnen met mijn logboek op MovieMeter.nl na te kijken. Deze website houdt precies bij welke films ik gekeken heb het afgelopen jaar. In mijn hoofd had ik al een favoriet, maar de rest was nog aardig lastig om te plaatsen.

Na het kiezen van vijf films ben ik na gaan denken over de tekst en opmaak. Het moet namelijk makkelijk weg te lezen zijn, en er uitnodigend uitzien. Door elke film kort weer te geven met een trailer wordt de tekst volgens mij aantrekkelijker om te lezen. In eerste instantie koos ik in plaats van een trailer een GIF (Graphics Interchange Format). Na het bestuderen van het auteursrecht op dat format ben ik toch trailers gaan gebruiken.

De teksten zelf ben ik gewoon in het wilde weg gaan typen. Daardoor maakte ik het mezelf wel lastig: meer recente films zijn namelijk makkelijker te beschrijven dan films die ik langer geleden heb gezien. Dit merkte ik voornamelijk bij Baby Driver.
ResultaatHet resultaat is een top vijf waarbij het voor men vrij snel duidelijk is wat de top vijf is, een stuk tekst waar men genoeg informatie uit kan halen zonder dat de film verpest wordt (spoiler vrij), en een opmaak van deze tijd door het gebruik van embedded YouTube-video's.
ReflectieMet het resultaat qua opmaak en duidelijkheid ben ik ontzettend tevreden. Zowel op desktop als op mobiel ziet het er goed en verzorgd uit.

Toch ben ik niet helemaal tevreden met enkele teksten. De tekst over Dunkirk ben ik tevreden mee, maar bijvoorbeeld te tekst over Baby Driver niet.

Dit zou ik een volgende keer kunnen voorkomen door de stukken tekst op aparte dagen te schrijven, en soms vaker dan één of twee keer. Ook zou ik vreemden kunnen vragen om de tekst te lezen en aan te laten geven of het ze nu wel of niet overhaalt de film te gaan zien. Dat is namelijk mijn grootste punt: ik wil mensen ergens toe zetten. Dat lijkt met de tekst van Baby Driver te mislukken.